De Amsterdamse Cantorij

De Amsterdamse Cantorij is een kamerkoor van zo’n 24 tot 28 ervaren zangers en staat sinds 2002 onder leiding van Felix van den Hombergh. We houden van afwisseling, van muziek uit de Renaissance tot hedendaagse werken, a capella of met orkest en solisten.

We zijn een ambitieus koor met een mooie koorklank. Alle koorleden hebben zangles (gehad) en we werken aan onze ontwikkeling door middel van stemgroep repetities en door soms in kwartetten te studeren. Van onze leden verwachten we een grote muzikale inzet. Thuis muziek voorbereiden hoort daar ook bij. Ieder koorlid doet periodiek opnieuw auditie.

Dat de Amsterdamse Cantorij een koor met een goede sfeer is, blijkt uit het feit dat we veel trouwe leden hebben en dat nieuwe leden zich snel thuis voelen.

Concerten

De concerten van de Amsterdamse Cantorij zijn meestal in de Waalse Kerk in Amsterdam en op een locatie buiten Amsterdam, meestal in Abcoude. We specialiseren ons niet in één stijl of concentreren ons niet op één periode, maar streven naar een zo gevarieerd mogelijk repertoire, waarbij werken uit alle stijlperioden aan bod komen: oude muziek, maar ook romantische en hedendaagse muziek.

Naast afwisseling in het repertoire streeft de Amsterdamse Cantorij ook naar variatie in de producties: regelmatig wordt er een groot werk uitgevoerd m.m.v. professionele instrumentalisten en solisten, zoals bijvoorbeeld de Maria Vespers van Monteverdi, de Johannes Passion en de Hohe Messe van J.S. Bach. Daarnaast is er jaarlijks een programma met een kleiner ensemble van instrumentalisten en natuurlijk a-capellaconcerten. De Amsterdamse Cantorij geeft minimaal zes concerten per jaar (drie projecten). Elk project wordt in ongeveer veertien repetities ingestudeerd.

Kroniek

De Kroniek van de Amsterdamse Cantorij beschrijft de kleurrijke geschiedenis van de Amsterdamse Cantorij, die zich uitstrekt over ruim 50 jaar. De Kroniek bevat ook een overzicht van alle concerten die het koor heeft gegeven én – gerangschikt naar componist – een index met alle gezongen werken.

Samenstelling

De Amsterdamse Cantorij bestaat uit de volgende zangers:

Sopranen
Marijke Beversluis, Marijke Dams, Pauline de Die, Sarie van ‘t Hof, Fleur Jurgens, Agnes van Koert,
Renate Meijer, Marijke Tros, Tineke Verheus.

Alten
Simone Aarendonk, Adrienne van den Bogaard, Hilda Houtkoop, Madelon Kerkhoven, Julia Ose,
Geraldine Raap, Margriet Rienks, Mischa Spel.

Tenoren
Pete Boonstra, Bram Coops, Gert van ‘t Hof, Edwin Oudemans, Christoph Pieper, Maarten Vlijmincx.

Bassen
Rob Beck, Maarten Boelsma, Marten Hoogenhout, Luc Klaphake, Niek van Noppen, Rein Steeman,
Bas van Wingerden.

NB: Naast deze ‘vaste’ leden zingen er bij ieder project (vaak meerdere) projectleden mee.

Geschiedenis

De Amsterdamse Cantorij werd in 1959 opgericht door de Amsterdamse dirigent/klavecinist Louis Mol onder de naam Amstels Kamerkoor, later veranderd in Muziekkring De Amsterdamse Cantorij. Louis Mol koos de naam ‘cantorij’ omdat hij met een klein koor naar het model van een cantorij uit de laat-renaissance en barok oude muziek op authentieke wijze wilde uitvoeren. Een praktijk die inmiddels in brede kring navolging heeft gekregen.

In de eerste twintig jaar richtte de Amsterdamse Cantorij zich o.l.v. Louis Mol uitsluitend op barokmuziek. Het was het eerste koor in Amsterdam dat de Johannes Passion van J.S. Bach uitvoerde met een klein koor en een kleine instrumentale bezetting, in die tijd een onbekend fenomeen: de Johannes Passion was toen nog het domein van oratoriumkoren en symfonieorkesten. De Amsterdamse Cantorij voerde jaarlijks de Hohe Messe van Bach uit en om de twee jaar de Maria Vespers van Monteverdi. Musici en solisten waren en zijn van professioneel niveau, vaak uit het Concertgebouworkest, barokorkesten, het Nederlands Kamerkoor of andere professionele kamerkoren.

De concerten werden gegeven in tal van Amsterdamse kerken en in steden als Haarlem, Alkmaar, Amersfoort, Enkhuizen en Abcoude. Sommige concerten werden door de radio uitgezonden. In 1976 nam de Amsterdamse Cantorij in het kader van het Holland Festival deel aan een opera van Monteverdi o.l.v. Gustav Leonhardt.

Onder Barend Schuurman (vanaf 1981) en Frank Hameleers (vanaf 1987) veranderde de programmering. Er kwamen werken uit de romantische en klassieke periode en daarnaast ook muziek uit de twintigste eeuw aan bod. De Cantorij heeft ook met deze muziek vele enthousiaste concertbezoekers aan zich weten te binden.
In 2009 bestond de Amsterdamse Cantorij 50 jaar. Daarmee is het een van de oudste kamerkoren van Amsterdam. Maar nog altijd dynamisch en springlevend. We zijn trots op onze naam en onze historie, maar we zijn geen cantorij, in die zin, dat we niet bij een kerk horen. We zijn vooral een kamerkoor!